Atrakcje turystyczne

Most Karola w Pradze – dlaczego jest tak wyjątkowy?

Most Karola (Karlův most) jest uznawany za jedną z największych atrakcji turystycznych czeskiej Pragi. Znajduje się na rzece Wełtawa i stanowi połączenie dwóch dzielnic: Malá Strana i Starego Miasta. W czym tkwi jego wyjątkowość? Zbudowano go w średniowieczu na piętnastu filarach, co czyni go jedynym mostem na świecie z taką rozpiętością przęseł. Jest jednym z najchętniej fotografowanych miejsce w Pradze, co potwierdza jego wizerunek na czeskich pocztówkach.

Architektura Mostu Karola

Długość Mostu Karola zawiera się w ponad 515 metrach; szerokość w 9,50 metrach, a jego szkielet stanowi 17 łęków wspartych przez 15 filarów. Jeśli ciężko sobie to wyobrazić, jest to kolejny powód, dlaczego trzeba go zobaczyć.

Most Karola ozdobiony jest 30 posągami świętych – zostały wykonane jeszcze w okresie baroku (XVIII w). Artyści wyrzeźbili miedzy innymi postać Świętego Jana Nepomucena – jego życie zakończyło się w 1342 roku gdy został zrzucony z mostu do Wełtawy z rozkazu ówczesnego króla. Dlaczego? Jedna z wersji mówi o tym, że odmówił on zerwania tajemnicy spowiedzi świętej, do czego nakłaniał go król. Władca podejrzewał swoją żonę, Zofię Bawarską o niewierność.

Kiedyś Most Karola nazywano Mostem Kamiennym lub Praskim Mostem. Obecną nazwę przyjęto w okolicach końca XVIII wieku. Przez długi okres w Pradze nie było innego mostu.

Wcześniej, dokładnie w miejscu dzisiejszego Mostu Karola stał kamienny, romański most (most Judyty) z XII wieku, lecz uległ zniszczeniu przez powódź. Budowa obecnego mostu rozpoczęła się w roku 1357 podczas rządów cesarza Karola IV, a zakończona została na początku XV wieku.

Most Karola – perełka architektury Pragi

Koniec i początek Mostu Karola ozdabiają wieże: po wschodniej stronie pieczę stanowi Staromiejska Wieża Mostowa ozdobiona podobizną cesarza Karola IV oraz jego syna Wacława IV w towarzystwie innych świętych. Druga wieża – Wieża Małostrańska – jest pozostałością po poprzednim moście – moście Judyty. Na niej dostrzec można fragment ze zniszczonego wcześniej mostu. We wnętrzu tej wieży często dla turystów odbywają się wystawy dotyczące historii Mostu Karola. Po zwiedzeniu obu wież, można udać się do malowniczych dzielnic Malá Strana oraz Hradčany.

Most Karola obecnie

Dzisiaj Most Karola jest przeznaczony wyłącznie do użytku pieszego, ale dawniej kursował po nim tramwaj konny, elektryczny, puszczony był także ruch samochodowy. Bogatą historię tego mostu można poznać zwiedzając miejsce przez cały rok, w godzinach od 10 do 18.

Ciekawostkę na temat Mostu Karola stanowi data wmurowania kamienia węgielnego przez Karola IV Luksemburskiego – 9 lipca 1357 roku o godzinie 5:31 rano. Jedna z teorii mówi, że godzina odpowiadała idealnemu układowi gwiazd (koniunkcji Słońca z Saturnem), druga z kolei, że data stanowi palindrom wszystkich liczb nieparzystych (1-3-5-7-9-7-5-3-1).

Most Karola a podobny most w Kłodzku

Stylistycznie oba mosty są do siebie bardzo podobne. Na ziemi kłodzkiej można podziwiać most wybudowany w 1280-1390 roku. Tereny te znajdowały się wtedy pod czeskim władaniem. Gotycki most w późniejszych latach został wzbogacony o kamieniczki charakterystyczne dla Złotej Uliczki w Pradze. Warto odwiedzić oba obiekty i porównać je ze sobą.